مراحل اجرای روش ریلی

مراحل اجرای روش ریلی

مراحل اجرای روش ریلی

در این مقاله سعی داریم مراحل اجرای روش ریلی به اختصار توضیح دهیم :

ابتدا با توجه به اسکلت ساختمان اولین اتصالات طراحی می‌شود.

در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد از تیرها و ستون‌های موجود جهت قوطی کشی دستک گرفته می‌شود
و در صورتی که اسکلت بتنی باشد از صفحه‌های موجود که قبلا در تیر بتنی تعبیه شده دستک‌های اتصالی گرفته می‌شود
و در صورت نبود صفحه‌های فلزی از پیش تعبیه شده،
یک صفحه فلزی به تیر بتنی رول بولت می‌شود و از آن دستک اتصالی گرفته می‌شود.

بعد از انجام رول بولت و اتصال دستک‌ها، قوطی‌های معمولاً ۴۰×۴۰ فلزی به صورت عمودی و افقی با توجه به نقشه زیرسازی فلزی،
به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

قوطی‌ها باید کاملاً شاقول و تراز باشند
تا بقیه زیرسازی که به این قوطی‌ها اتصال پیدا می‌کنند تراز و شاقول باشند
و در نهایت ورقها پله‌ای دیده نشوند.

البته ابعاد این قوطی‌ها با توجه به وزن نما باید محاسبه شود.

 

بیشتر بدانید : عوامل کیفی و تعیین کننده در اجرای صحیح

نصب براکت فلزی:

پس از جوش قوطی فلزی، براکت‌ها با توجه به نقشه زیرسازی فلزی در مکان‌های مشخص شده به قوطی‌ها جوش داده می‌شوند.

در این نبشی‌ها دو سوراخ در طرفین جهت اتصال نبشی‌های آلومینیومی به براکت پیش‌بینی شده است .

نصب نبشی آلومینیومی:

این دو نبشی به براکت فلزی بسته می‌شود.

این نبشی دارای دو سوراخ لوبیایی شکل می‌باشد
که جهت رگلاژ ناودانی‌ها به ورق برای رفع خطای احتمالی اجرا در زیرسازی فلزی تعبیه شده است .

نصب ناودانی ریل:

ناودانی ریلی نیز با پیچ به نبشی آلومینیومی متصل می‌شود. شیارهایی که در دو سمت ناودانی و وسط ناودانی تعبیه شده جهت حرکت ناودانی به بالاو پایین و شیار وسط جهت حرکت ناودانی بولت یا بچه ناودانی به بالا و پایین می‌باشد. در ضمن شیار وسط، وظیفه آب بندی و هدایت آب را به پایین بر عهده دارد .

نصب ناودانی بولت:

ناودانی بولت‌ها با پیچ به ناودانی ریلی متصل می‌باشد. در ضمن یک پیچ و مهره دیگر به صورت افقی در بچه ناودانی موجود است که این پیچ جهت رگلاژ ورق و حرکت به چپ و راست تعبیه شده است .

شیار و برش ورق :

با توجه به نقشه‌های شیار و برش و مونتاژ ورق‌ها ابتدا ورق‌ها برش‌خورده سپس شیارها جهت خم کردن ورق ها ایجاد می‌گردد با توجه به نقشه‌های اجرائی و حدود باز شدن و خم شدن ورق‌ها از مته شیار ۹۰ درجه یا ۱۳۵ درجه استفاده می‌شود. پس از انجام شیار و برش کناره‌های ورق با دستگاه پرس پانچ سوراخ می‌شود. این پانچ‌ها در لبه‌های ورق ایجاد می‌شود که پیچ‌های وسطی بچه ناودانی‌ها در بالای این پانچ‌ها قرار می‌گیرد و ورق به روی ناودانی نصب می‌گردد .

خم و مونتاژ ورق:

ورق‌ها پس از انجام شیار و برش و پانچ و گوشه‌بری در جهت شیارها خم و پس از چفت شدن کلیه گوشه‌ها پرچ و مونتاژ می‌گردند.

نصب و تثبیت ورق:

پس از اتمام عملیات مونتاژ ورق‌ها با توجه به نقشه جانمائی بر روی ناودانی بولت‌ها انداخته می‌شوند با توجه به اینکه ورق‌ها به صورت افقی قابلیت حرکت دارند ممکن است ورق زمانی که از پشت باد در آن ایجاد شود یا به هر دلیلی حرکت کند در نما سر و صدا ایجاد کند و یا اینکه به علت حرکت ورق امتداد شیارها به هم نخورد لذا برای رفع این مشکل در گوشه ورق در بالا و پائین به صورت قطری با نبشی و با پرچ نبشی به ورق و ناودانی ریلی تثبیت می‌شود .

این مطلب را به اشتراک بگذارید!